Bloggintresserade

torsdag 5 februari 2009

Ismete Hölesjön 4/2

Jag och Jens var ut på Hölesjön igår.

Efter en tung promenad genom snön med en fullastad släde som knappt ville glida kom vi fram till den intressanta grynnan. Vi har aldrig ismetat där, men Jens har trollat ett hel del runt grynnan och fått gäddor med fin storlek.

Vi satte ut fem spön var, laddade med GROV mört.

Redan under utsättningen får vi den första sprätten. Jag rusar dit och gör ett snabbt mothugg, men får bara upp en stor och stark mört utan bitmärken. Jag släpper ner mörten igen och stärker upp fjädern för att förebygga fler "falsknapp".

Vi sätter oss och gör upp eld.... I väntan på fler sprättar tar vi fram den fina lasagnen och värmer på grillen.

Jag får en sprätt till längst ut där det är över 15 meter djupt men jag fiskar på 5 meter. Jag hastar dit och ser att linan rusar ut, gör ett snabbt mothugg men inget känns, inte ens mörten följer med upp. Krokar på en till "monstermört" och sänker ner på fem meter.

Efter en stund får jag en till sprätt, men den här gången är det på 4 meters djup strax utanför grynnan. Men tro det eller ej, händelsen upprepar sig. Inte ens mörten följer med upp.



När vi summerar dagen efter ca 3 timmar så har vi kammat noll. Visserligen så hade vi inte räknat med så många gäddor men större och man vill ju alltid få upp fisken som hugger.

Vi kommer med all sannolikhet att besöka samma plats igen men kanske när jaktljuset är bättre och månen står rätt.

Håll ut och SKITFISKE!!!
Jens vid lägerelden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar