Bloggintresserade

torsdag 12 februari 2009

Ismete efter gäddmadam

Jag och Vinne hade beslutat oss för att prova eftermiddagsismete på en djupkant som leder ner mot 33 meter på en högt belägen sjö. När jag åker från låglänt träng så visar termometern -15, men när jag kommer upp till sjön så är det "bara" -7, skönt.

Vinne är på plats med fyrhjuling med snöblad. Men det visar sig omöjligt att ta sig ut på sjön. Över 1/2 meter snö på blank is blir för mycket till och med för den höga fyrhjulingen. Och eftersom vi skulle ut ca. 1 km så var det inget allternativ att gå.

Klockan går medans vi fundera vart vi ska åka, för fiska ska vi även om det bara blir en kort sväng innan skymning.

Vi beslutar oss för att åka till en plats där det inte går mycket gädda men chansen finns på en riktigt stor. Det har kommit upp gäddor på över 14 kg just på det lilla området.

Klockan är över 14 innan vi fått ut våra fem spön var. Vi fiskar på mellan 3 och 15 meter.

Tiden går och allt som händer är att stormörten blir riktigt skrämd ett antal gånger men inte mer.

Tredje ismetet på rad utan en gädda. Jag får nog ta och söka mig till platser där man garanterat får över 10 gäddor men ingen riktigt stor, alltså ingen över 10 kg, men jag och Marcus har ju fått två gäddor på mellan 7,5 och 9 kg inom loppet av 20 minuter där.
Det är mycket värdefullt med en riktig brasa i dessa kalla tider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar