Bloggintresserade

söndag 11 januari 2009

Äntligen en egen fiskesida

I väntan på att hemsidan blir klar (piketanic.se) så har jag startat denna blog.




Min blog kommer att handla om fiske, främst gäddfiske.




Att äga en egen båt hade länge varit en dröm för mig ända tills hösten 2006 då det blev verklighet. Jag köpte en gammal fallfärdig båt, 4,5 meter med katamaranskrov.










Den var senapsgul på utsidan och orange invändigt och så fick den se ut resten av båtsäsongen. Vintern kom och det var dags för det tuffa arbetet att måla om hela båten. Jag började med att riva ur all "inredning" (förarstol från en gammal VW och två låga lådor som det låg baksäten från VW på). Jag vände båten upp och ner och slipade, plastade, slipade spacklade slipade................... sen var det dags att måla botten. Grundade två ggr och strök bottenfärg i fyra lager. Sen var det dags att ta sig an sidorna. Eftesom att jag hade valt en 2-komponent färg till sidorna så blev jag tvungen till att slipa bort all gammal senapsgul skitfärg av 1-komponent. Jag ville ju få så slät och fin yta som möjligt så det krävdes en hel del jobb med pensel och slippapper. Resultatet blev rätt bra ändå.








Sen var det dags att vända upp båten på rätt köl och måla den upptill med en vit 1-komponent färg. Jag fick även hjälp av en kompis som är möbelsnickare med att bygga en bänk i fören med plats till förvaring. Den plastades sedan fast. Sedan blev det vit 1-komp. färg på allt invändigt med anti halk tejp på golvet. Jag monterade även en ny snurrbar förarstol, ny ratt, spöhållare, ekolod, lanterna, motorfäste för el-motor............ Jag köpte även en "ny" motor, Yamaha 40hk 4-takt från 2005. Motorn som satt på båten när jag köpte den var en Tohatsu 9,9 hk 2-takt från år 2000, så det blev "lite" skillnad på drag på båten med 30 hk till.

Nu till det sidan skulle handla om, FISKE.

Jag har hållt på med fiske, mer eller mindre, sedan jag var barn men det är först nu sen jag köpte båt som det verkligen har tagit fart på allvar. om jag säger så här: -Det går inte en dag utan att jag gör något som har med fiske att göra. Det kan röra sig om allt från att snoka runt bland fiskesidor på internet, se över fiskeutrustningen, planera nästa fisketur till att fiska.....

Nu i höstas så startade jag i lag med Jens Eriksson ett fisketeam som vi döpte PikeTanic, samma namn som båten. Den första tävlingen som vi ställde upp i var MIEKOcupen, en tvådagars trollingtävling på Orsjön. Den tävlingen går ut på att man fotar all gädda man får mot en måttplanka och sedan returnerar den oskadade fisken dit den hör hemma, i sjön. Man lägger ihop längden från de tre längsta gäddorna varje dag. Vi vann överraskande nog den tävlingen på 574cm, 53 cm före tvåan Team Mieko. Jag passade även på att kliva in 10 kilosklubben med ett nytt pb på 10,76 kg. Det var för övrigt en välorganiserad och mycket trevlig tävling med middag och föreläsning på Orbaden konferens av Mieko fishing's ägare och grundare Sven-Olov Larsson. Att det sedan var en catch & release tävling gör det ännu bättre. Fler sådana tävlingar!!!

Nu ska jag ta och tanka in lite bilder här på sidan så återkommer jag efter nästa ismetespass. Skitfiske på er.







4 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat Emil. Du å blondinbella... Lycka till med bloggen! Skitfiske på dig!

    SvaraRadera
  2. Lekkert...Vi får väl ta o prestera lite på isen nu när du ordnat en så "proffsig" o vacker blogg....

    Ismetestrip senare under veckan???

    Team-mate Jens....

    SvaraRadera
  3. Snygg blogg! Blondinbella släng dig i väggen ;)

    Ser fram emot en rafflande fortsättning!

    /Konstapeln

    SvaraRadera
  4. Bra blogg, nu är den lagd i favoriter.

    Ha det bra,

    /Kenta

    SvaraRadera