Bloggintresserade

lördag 17 januari 2009

Ismete/angling 17/1

Jag och Marcus var ut på Herten och ismetade och anglade igår. Vi hade följt väderprognoserna med spänning de senaste dygnen. Frågan var vad det skulle bli för tempratur. Vi har ju kläder mot kylan men det är värre för fisken. Jag har svårt att tro att gäddornas ögon och slemhinnor mår så bra i för sträng kyla. Med tanke på att vi ALLTID förespråkar Catch & Release så vill vi inte riskera att gäddorna skadas av iskall luft.

Nu hade vi tur med vädret som slog om från -15 till -5 under nattens gång.

Vi glider ut på isen och upptäcker att vi får sällskap. Alldeles intill där vi tänker fiska så är det en till som har samma planer. Vi borrar och sätter ut våra grejor. Redan då så märker vi att det inte kommer att bli samma fart som det brukar kunna vara här. För det brukar för det mesta alltid nappa efter att man har satt ut ett fåtal spön/don.

Vi ser att det nappar en hel del för "grannen". Plötsligt hör vi att han skriker. Vi tittar dit och ser att han drar upp en fin madam som han slänger på isen och sparkar IHJÄL!!!

En stund senare går vi över dit för att höra hur det går för han.

Vi står och tittar på några stelfrusna döda gäddor på isen samtidigt som han berättar att han tappat en betydligt större gädda än den största på isen som väger 5,5 kilo. Den bet av tafsen på hans angeldon när han skulle lyfta upp den ur hålet. Vad bra tänker jag för mig själv. Då får den i alla fall en chans att klara sig vid liv. Men frågan är om den klarar sig så länge med en angelkrok i munnen?

Vi summerar våran dag med endast 5 mindre gäddor redan kl.12 eftersom jag är tvungen att åka och jobba. Men innan vi åker så går vi över till "grannen" för att fota gäddorna han radat upp på isen.

"Grannens" gäddslakt!!!


Tänk om alla kunde tänka längre än näsan räcker och släppa tillbaka alla stora oskadade gäddor. Jag har inget emot folk som tar hem en matfisk då och då. Men har svårt att tänka mig att det smakar så gott med en "träig" gädda på över 5kg.


Hjälp till att arbeta för Catch & Release!!!


Jag uppmanar alla att svar på mina enkäter här på sidan.


SKITFISKE på er!!!




1 kommentar: