Bloggintresserade

torsdag 7 maj 2009

Ny motor

Båtmotorn, Yamaha F40 BET-05, som jag köpte hösten 2006 har aldrig gått som den ska för mig,

Jag köpte den av en firma i Borlänge som demokörd. Firman hade köpt den och 2 större motorer på en konkursauktion.

När jag väl hade monterat motorn och provade den så tyckte jag att den gick lite väl dåligt och ojämt för att vara en demkörd nästan ny motor. Nån månad senare fick jag hjälp av Nella (Team Petterberg med gubbe) att felsöka motorn. Döm av min förvåning när vi gjorde kompressionsprov. Det var dålig komp i 2 av 3 cylindrar!!! Det var bara att lyfta av motorn och köra den till Nellas garage.

Efter att han lagt ner sin själ i motorn så fick den tillbaka kompressionen på alla cylindrar.

Sen har jag kört med motorn i över ett år och tycker fortfarande att den ruskar lite väl mycket för att vara en 4-taktare. Har funderat på om det är nån bussning som tagit stryk efter att ha kört ett tag med dålig komp. Men efter lite detektivarbete så fick jag ett tips om att förgasarna kanske var i behov av rengöring, Värt att prova tänkte jag.

Kör iväg förgasarna till Motor och Fritid. Efter deras behandling i nåt kar med ultraljud så monterades förgasarna tillbaka ikväll med hjälp av Nella. Han justerade även in förgasarna med hjälp av vakumklockor.

Motorn går som en ny, Helt otroligt. Äntligen!!!

Stort tack till Korv Hasse på motor & fritid och även till Nella.

1 kommentar:

  1. Janne Team Minttu8 maj 2009 kl. 08:17

    Har förstått att den nya moderna bensinen lämnar avlagringar som gör att förgasarna måste rengöras mer eller mindre ofta. Samma sak hände mig på Mieko cup i höstas. Lördagen gick bra, men på söndagen gick inte motorn alls och vi var tvungna att köra elmotorn. När batteriet var slut testade jag att starta motorn och då funkade den perfekt. Skit i förgasaren som rengjordes med hjälp av ultraljud hos han som håller till i Lenninge. Båtmotorn blev som ny! Så ett tips kan vara att rengöra förgasarna med jämna mellanrum med hjälp av ultraljud.

    SvaraRadera