Bloggintresserade

torsdag 15 januari 2009

Insändare till tidningen Ljusnan 7/8 2008

Nätfiske är rovfiske

Jag tycker att det är trevligt att Ljusnan publicerar bilder på barn och ungdomar som har fått fina fiskar, det uppmuntrar fler barn till en bra hobby.
Men när jag slår upp Ljusnan 5/8 så blir jag mycket upprörd. Det står storfiskare som överskrift och på bilden är det 80! st. abborrar som har en vikt på mellan 4hg och 1,5kg, i texten står det att fiskelyckan var minst sagt god när farfar tog med sig barnbarn ut på en nätfisketur. Jag och många andra sportfiskare skulle kalla detta för ROVFISKE!!!


Ljusnan, när ni publicerar sådant så uppmanar ni ännu fler barn och ungdomar att börja med nät-"fiske".


Att fritidsfiska med nät är något som inte hör hemma på 2000-talet, det är något som man höll på med för många år sedan för att få mat på bordet, idag så tror jag att alla har råd att köpa sin mat.
Min uppfattning är att de flesta som "fiskar" med nät är över 60 år och det är mycket upprörande att de i sin tur fostrar sina kommande generationer i detta rovfiske.

En Abborre som väger 1kg är 10-15 år gammal beroende på tillgången på föda m.m. och bär på ca. 260000 ägg. Tänk er, en kvarts miljon ägg i en abborrhona. Med tanke på de siffrorna så förstår nog de flesta vad rovfiske med nät kan göra med beståndet av abborre i en inte alltför stor sjö.


Vi måste alla hjälpas åt att värna om fisken i våra vatten, så även våra barn och barnbarn får njuta av en bra fisketur.



Farfar, vad är det för fel med att sitta i ekan och meta med dina barnbarn?


Sportfiskare

Emil Domanders



En fin abborre som naturligtvis fick simma tillbaka.

1 kommentar:

  1. Jag kommer ihåg den där bilden på alla aborrar.. Usch, tur att det någon som vågar sticka ut och reagera!

    SvaraRadera